03. 01. 2014
POSTUPAK ZA OCENU USTAVNOSTI POJEDINIH ODREDABA ZAKONA O KINEMATOGRAFIJI
Zakon o kinematografiji, kojeg je Narodna skupština Republike Srbije usvojila 26. decembra 2011, sadrži pojedine odredbe u direktnoj suprotnosti s važećim propisima iz oblasti radiodifuzije i Medijskom strategijom, a čija primena može negativno da utiče na funkcionisanje elektronskih medija i nezavisnost rada regulatornih tela u oblasti radiodifuzije. Smatrajući da su te odredbe i u suprotnosti sa Ustavom, a štiteći interese svojih članica i svih elektronskih medija, ANEM je, 30. maja 2012, Ustavnom sudu Republike Srbije podneo Inicijativu za ocenu ustavnosti spornog čl. 19. stav 1 tač. 3 i 4 ovog Zakona, s predlogom da Ustavni sud utvrdi da osporene odredbe Zakona o kinematografiji nisu u saglasnosti sa Ustavom. Naime, tim odredbama se utvrđuje da se sredstva za razvoj kinematografije obezbeđuju, između ostalog, i izdvajanjem dela sredstava RRA (20%) i RATEL-a (10%), koje oni ostvaruju prikupljanjem naknada od emitera (RRA), odnosno od emitera, telekomunikacionih operatora i drugih naknada (RATEL), saglasno Zakonu o radiodifuziji i Zakonu o elektronskim komunikacijama.
ANEM je u svojoj Inicijativi naveo da se osporenim odredbama Zakona o kinematografiji narušava jedinstvo pravnog poretka u Republici Srbiji, tako što se posebnim zakonom (Zakonom o kinematografiji) narušavaju temeljna rešenja predviđena sistemskim propisima koji regulišu neke druge oblasti (Zakon o radiodifuziji i Zakon o elektronskim komunikacijama), što je u suprotnosti sa Ustavom; takođe, da su osporene odredbe nesaglasne sa ustavnim jemstvima slobode mišljenja i izražavanja, slobode medija i prava na informisanost, a posebno slobode mišljenja i izražavanja putem radija i televizije, slobode medija u oblasti radiodifuzije i prava na informisanost putem radija i televizije, jer podrazumevaju narušavanje sistema finansiranja regulatornih tela nadležnih za radiodifuziju, što predstavlja mešanje u nezavisnost tih regulatornih tela i činjenje mehanizama finansiranja regulatornih tela zavisnim od ad hoc odluka javne vlasti; pored toga, da su osporene odredbe u suprotnosti sa važećim odredbama Zakona o radiodifuziji i Zakona o elektronskim komunikacijama koje predviđaju drugačiju namenu eventualnih viškova koje ostvaruju regulatori.
Ustavni sud je, postupajući po dve inicijative od kojih je jedna ANEM-ova, na sednici održanoj 18. decembra 2013. godine, doneo rešenje o pokretanju postupka za ocenu ustavnosti odredaba člana 19. stav 1. tač. 3. i 4. Zakona o kinematografiji. U obrazloženju rešenja o pokretanju postupka, Ustavni sud je naveo da se, sa aspekta ustavnosti, kao sporna mogu postaviti pitanja: da li je spornim odredbama narušeno jedinstvo pravnog poretka; da li se propisivanjem obaveznog izdvajanja dela prihoda RRA i RATEL-a dovodi u pitanje ustavnopravni položaj imalaca javnopravnih ovlašćenja kao posebnih regulatornih tela koja po pravilu imaju funkcionalnu i finansijsku nezavisnost; da li sredstva za razvoj kinematografije moraju biti obezbeđena u budžetu; i da li su osporene odredbe sa aspekta pravne sigurnosti u dovoljnoj meri precizne, jasne i predvidive za RATEL koji treba da ih primenjuje a imajući u vidu da su zakonskom odredbom predviđene drugačije naknade od onih u matičnom Zakonu o elektronskim komunikacijama. Iz ovog obrazloženja proizlazi da je Ustavni sud svoje Rešenje u značajnoj meri bazirao na navodima ANEM-a datim u Inicijativi. Rešenje o pokretanju postupka Ustavni sud je dostavio donosiocu Zakona, Narodnoj skupštini, na odgovor, sa rokom za davanje odgovora od 60 dana od prijema tog rešenja.
-
Nema komentara.